- nl
- fr
Ziekenfonds, aanvullende tussenkomst en verzekeringen, DKV: wat is het verschil?
Het Belgische gezondheidssysteem kan complex lijken, met zijn verschillende niveaus van terugbetaling. Wettelijke ziekteverzekering, aanvullende tussenkomst van het ziekenfonds en aanvullende verzekeringen: weet jij wat het verschil precies is? In dit artikel leggen we uit hoe ons gezondheidssysteem in elkaar zit zodat je je gezondheid optimaal kunt beschermen en welke rol DKV kan spelen in jouw globale gezondheidsdekking.
Het Belgische gezondheidszorgsysteem: de drie pijlers
Eerste pijler: de wettelijke ziekteverzekering
De wettelijke ziekteverzekering vormt de basis van het Belgische gezondheidssysteem. Deze verzekering, die verplicht is voor alle Belgische burgers, staat in voor de terugbetaling van je geneeskundige verzorging en dekt verschillende uitkeringen (ziekte, arbeidsongeschiktheid, zwangerschap). Er zijn twee mogelijkheden om hiervan te genieten:
- De HZIV (Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering): aansluiting is gratis, maar je krijgt geen bijkomende voordelen.
- Een ziekenfonds: je betaalt een jaarlijkse bijdrage, maar er worden wel bijkomende diensten en voordelen aangeboden.
Of je nu kiest voor de HZIV of voor het ziekenfonds: de basisterugbetalingen zijn identiek, omdat ze worden vastgelegd door het RIZIV.
Tweede pijler: aanvullende tussenkomst van het ziekenfonds
Als je ervoor kiest om je aan te sluiten bij een ziekenfonds (i.p.v. de HZIV), dan geniet je automatisch van een aanvullende tussenkomst. Deze aanvullende dekking, die inbegrepen is in je jaarlijkse bijdrage, bevat een reeks aanvullende voordelen en diensten. De aard en de omvang ervan verschillen per ziekenfonds, maar ze gaan allemaal verder dan het basispakket zodat je gezondheid zo goed mogelijk beschermd wordt.
Deze voordelen en diensten bieden financiële tussenkomsten voor specifieke zorgen. Zo kan je ziekenfonds bijvoorbeeld tussenkomen in een sportabonnement, in de aankoop van een bril of in alternatieve geneeskunde zoals osteopathie.
Van deze voordelen genieten is over het algemeen heel eenvoudig, al kan de aanvraagprocedure wel verschillen naargelang het ziekenfonds. In de meeste gevallen hoef je enkel je medische kosten te bezorgen. Het ziekenfonds zal je aanvraag verwerken en je terugbetalen volgens de voorziene voorwaarden.
Derde pijler: aanvullende verzekeringen
Naast de aanvullende tussenkomst, bieden ziekenfondsen - en verzekeringsmaatschappijen - aanvullende verzekeringen aan, tegen een meerprijs. Het gaat doorgaans om deze verzekeringen:
- Hospitalisatieverzekering
- Tandverzekering
- Verzekering ambulante zorgen
Deze verzekeringen gaan verder dan de wettelijke ziekteverzekering en bieden een iets uitgebreidere dekking. Toch kan deze dekking, afhankelijk van de polis, nog beperkt zijn.
De tussenkomst van DKV: een alternatief voor een optimale dekking
DKV is een gespecialiseerde gezondheidsverzekeraar met meer dan 60 jaar ervaring.
DKV positioneert zich als een alternatief voor de aanvullende verzekeringen, niet als een extra laag erbovenop. Onze verzekeringen bieden een brede en flexibele dekking, zodat iedereen uit ons brede productgamma de verzekering(en) kan kiezen die het beste aansluit(en) bij zijn of haar behoeften.
DKV komt tussen na de terugbetaling door de verplichte wettelijke ziekteverzekering en door eventuele aanvullende tussenkomsten van het ziekenfonds. Wij dekken dus het bedrag dat je nog moet betalen na deze verschillende tussenkomsten, volgens de voorwaarden en plafonds van het verzekeringsproduct dat je hebt afgesloten.
De voordelen van DKV
Een van de sterke punten van DKV is de breedte van de dekking. De verzekeringen van DKV dekken een breed scala aan zorg en behandelingen. Dankzij deze uitgebreide aanpak geniet je als verzekerde van een optimale bescherming, waarbij eventuele leemtes in een bestaande gezondheidsdekking worden opgevuld.
Persoonlijke service staat centraal in onze filosofie. Een toegewijd team van experts staat klaar om klanten te begeleiden en te adviseren, zodat elke verzekerde weet wat precies gedekt wordt en het maximum uit zijn of haar polis kan halen. Dergelijke individuele aandacht draagt bij tot een geweldige klantervaring en gemoedsrust wanneer men geconfronteerd wordt met gezondheidsproblemen.
Door te kiezen voor DKV geniet je als verzekerde van een unieke combinatie van gespecialiseerde expertise, uitgebreide dekking, service op maat en operationele efficiëntie.
CONCLUSIE
Samengevat is het Belgische gezondheidszorgsysteem gebaseerd op drie essentiële pijlers:
- De wettelijke ziekteverzekering is verplicht voor alle burgers en dekt de basiszorg.
- De aanvullende tussenkomst van het ziekenfonds, waarbij een reeks diensten en voordelen aangeboden worden die verschillen naargelang het ziekenfonds.
- Aanvullende verzekeringen, zoals die van DKV, die de basisdekkingen aanvullen zodat je nog beter beschermd bent.
Aarzel niet om contact op te nemen met DKV of met je verzekeringstussenpersoon om je behoeften te evalueren en de gezondheidsverzekering te vinden die het best bij jou past. Bij DKV is jouw gezondheid onze prioriteit.
DKV. De beste zorgen. Levenslang. Wil je je gezondheidsdekking optimaliseren? Dan is het in de eerste plaats belangrijk dat je weet hoe ons gezondheidsstelsel werkt. Onze missie is om je verzekeringsoplossingen aan te bieden die je beschermen en je geruststellen, zodat je voluit van het leven kunt genieten. Zorg dragen voor jezelf, dat is je gezondheid zo lang en optimaal mogelijk beschermen. Wat je behoeften ook zijn, er is steeds een DKV-formule op jouw maat. |
Voor meer informatie over de voornaamste kenmerken en uitsluitingen van de DKV-producten, je rechten en plichten, raadpleeg de Algemene, Tarifaire Verzekeringsvoorwaarden en Productinfofiches (IPID) vóór het afsluiten ervan. Deze documenten zijn beschikbaar bij uw verzekeringstussenpersoon, op www.dkv.be of gratis verkrijgbaar bij DKV Belgium.
DKV Belgium N.V. | Loksumstraat 25 | 1000 Brussel | Tel.: +32(0)2 287 64 11 | www.dkv.be | R.P.R. 0414858607, verzekeringsonderneming naar Belgisch recht, toegelaten onder nr. 739, onder toezicht van de Nationale Bank van België, met maatschappelijke zetel te de Berlaimontlaan14, 1000 Brussel fabrikant van de DKV-producten: tandzorg, ambulante kosten, hospitalisatie en inkomensverlies. Deze producten zijn onderworpen aan de Belgische wetgeving (tak 2 ‘ziekte’ en/of tak 18 ‘hulpverlening’). Offerte via je verzekeringstussenpersoon en/of www.dkv.be. Levenslang contract niet opzegbaar door de verzekeraar, behoudens de uitzonderingen voorzien door de wet. Voor klachten in verband met het beheer of de uitvoering van deze producten kunt u contact opnemen met de dienst Quality Control van DKV Belgium N.V. Dit kan per post op het adres Loksumstraat 25, 1000 Brussel, per mail naar Qualitycontrol@dkv.be of via het formulier dat beschikbaar is op onze website www.dkv.be/contact/een-klacht. In tweede instantie kan dit aan de Ombudsman van de Verzekeringen op het adres De Meeûssquare 35, 1000 Brussel, per mail naar info@ombudsman-insurance.be of telefonisch op het nummer + 32(0)2 547 58 71. Dit is een commercieel document krachtens het koninklijk besluit van 25 april 2014 besluit betreffende bepaalde informatieverplichtingen bij de commercialisering van financiële producten bij niet-professionele cliënten.